Zondagsbrief
23e jaargang nr. 51, zondag 18 december 2022
Hervormde gemeente Zierikzee
www.hervormdzierikzee.nl

De kerkenraad heet u van harte welkom in de Gasthuiskerk. Fijn dat u (jij) er bent! We hopen dat we vandaag rond het Woord van God bemoedigende en gezegende samenkomsten zullen hebben.

De ochtenddienst (4e Adventszondag) 11:00 uur
Voorganger: ds. L.C. de Borst
Schriftlezingen: Genesis 38: 1-30; Matteüs 1: 1-16
Ouderling van dienst: Carla van Beveren- van Mierloo
Organist: Johan van Broekhoven
Koster: Joop van de Velde
Collecte: 1) IZB 2) Kerkbeheer

Kindernevendienst
De kinderen zitten tot en met het gebed voor de schriftlezing bij hun ouders. Tijdens het naspel van het kinderlied kunnen de kinderen naar hun nevendienst gaan. Van-daag wordt de nevendienst geleid door: crèche/ jongste groep: Linda; middengroep: Mariska; oudste groep: Margriet.

Kinderkerstfeest 16:30 uur
Het is bijna zover! We beginnen om 16.30 uur in de Gasthuiskerk. Deze tijd is niet op alle informatiekanalen goed gecommuniceerd, excuus daarvoor. Geef het door aan ieder die wil komen! Na de inleidende dienst in de kerk (ongeveer 15 minuten) gaan we een wandeling maken langs locaties waar het kerstverhaal wordt uitgebeeld.  We doen dat in groepen. Om de groepsindeling in goede banen te leiden hebben we iedereen gevraagd zich op te geven. Mocht u/jij dat nog niet gedaan hebben, en u/jij toch wil komen, dan is dat geen probleem. Wij delen u/jou dan vanmiddag alsnog in bij de laatste wandelgroep. De inleidende dienst wordt ook gestreamd en via de gebruikelijke kanalen uitgezonden. Van de wandeling worden foto’s gemaakt die via een powerpoint later ook te zien zijn via onze website.

Verkiezing ambtsdragers
Tegen de benoeming van mevrouw Jopie van der Schelde-Dool tot ouderling zijn geen bezwaren ingebracht. De bevestiging van de nieuwe kerkenraadsleden is voor-zien in de ochtenddienst van zondag 8 januari.

24 december 19:30 uur Volkskerstzang
Het Platform voor de Kerken in Zierikzee is blij dat het na 3 jaar weer mogelijk is om de traditionele Volkskerstzangdienst te kunnen organiseren. Deze vindt plaats op zaterdagavond 24 december a.s. in de Nieuwe Kerk te Zierikzee, aanvang 19.30 uur. Het thema is “Nepnieuws of Goed nieuws?”. Muzikale medewerking wordt verleend door de Koninklijke Harmonie Kunst en Eer onder leiding van Kathy Kotoun, Ge-mengd Koor Cantare onder leiding van Willie den Hollander, organist Hans Biesma en Roselie Biesma op trompet. De meditatie zal worden verzorgd door Ds. Leon de Borst. Er zal worden gecollecteerd voor de Voedselbank en voor de onkosten van deze dienst. Deze dienst is ook te beluisteren via Radio Schouwen-Duiveland en te bekijken via het YouTube kanaal: Nieuwe Kerk Zierikzee.

Kerkdiensten zondag 25 december 2022 (1e Kerstdag)
11.00 uur   Voorganger: ds. L. C. de Borst
Collecte 1) Kinderen in de Knel  2) Kerkbeheer
18.30 uur: geen dienst

Collecte zondag 18 december - IZB
De IZB staat voor zending in Nederland. Zij verlangen ernaar dat gemeenten en ge-meenteleden gestalte geven aan het evangelie van Jezus Christus in de wereld en dat zij daardoor mensen voor Hem winnen. Het is hun passie dat mensen die Hem nog niet kennen, tot het heil in Christus komen en samen met zijn gemeente Hem navol-gen. Met deze collecte dragen wij o.a. bij aan missionaire toerusting, pioniersplek-ken, evangelisatiewerk en toerusting van predikanten.

Collecte 25 december Kinderen in de knel / Kerstcollecte
Vandaag staan we stil bij de geboorte van Jezus, door God gezonden om licht en leven te brengen. De toekomst is van God. Vanuit dat geloof delen we hoop en ver-trouwen met de mensen om ons heen. Doe mee, geef dit licht door! Miljoenen kin-deren op deze wereld groeien op in een onveilige situatie. Honger, oorlog, geweld, uitbuiting, achterstelling… De lijst met problemen waar deze kinderen mee te maken hebben is lang en maakt somber. Kerk in actie komt voor hen op. Juist met kerst verdienen deze kwetsbare kinderen extra aandacht en steun. Doe daarom mee met deze kerstcollecte!

Vrijwilligers gezocht voor noodopvang asielzoekers Grachtweg
In de voormalige school aan de Grachtweg worden sinds augustus 35 asielzoekers opgevangen. Eigenlijk is dit een nevenlocatie van de opvang in Ter Apel. Er is een groep van zo’n 8 vrijwilligers vanuit de kerken. Afgelopen week is besloten de op-vang met een jaar te verlengen. Daarom een oproepje om ook aan te sluiten als vrij-williger. Je kunt je opgeven via André Flikweert. Hij zal dan het contact leggen met de coördinator van de opvang, die je toevoegt aan de whatsappgroep van de vrijwil-ligers. Hier komt steeds een oproepje te staan wanneer er hulp nodig is. De hulp bestaat vaak uit meegaan naar huisarts, tandarts of polikliniek. Maar op Open Mo-numentendag zijn we met een groep de monumenten in Zierikzee afgegaan, inclusief Dikke Toren. En op een zonnige herfstdag zijn we naar het strand gegaan om met elkaar te sporten. Er zijn ook enkele kinderen in de opvang. In overleg met de school is er een knutselmiddag geweest om samen sinterklaassurprises te maken. Je kunt steeds zelf reageren als je tijd kunt vrijmaken. Sommigen spreken Engels. Er zijn ook mensen die een taal spreken, die zelfs google-translate niet spreekt. Dan is het ge-woon handen- en voetenwerk. Reiskosten krijg je achteraf vergoed. Een paar extra vrijwilligers zijn welkom, dus schroom niet en doe een appje of belletje naar André via 06-8325 9350. Je krijgt er geen spijt van!

Liederen ochtenddienst
Psalm 113: 1, 3