Zondag 13 oktober 2024

18.30 uur: ds. G.C. Lock, Scheveningen

Collectes: Wereldvoedseldag / Kerkbeheer

Zondag 20 oktober 2024

11.00 uur: ds. P. de Graaf, Kruiningen (Heilige Doop)

18.30 uur: ds. C. Baggerman, Krimpen aan den IJssel

Collectes: Missionaire gemeente / Kerkbeheer

Terugblik: Vorige week zondag belichtte ds. Baggerman-van Popering op een wel heel bijzondere manier de geschiedenis van Jakob die twee keer zeven jaar moest werken om behalve Lea Rachel als vrouw te krijgen. Het woord ‘dissonant’ stond in de dienst centraal; de organist liet luid en duidelijk aan de kinderen en grote mensen horen wat een dissonant is. In de avonddienst stond ds. Groen stil bij het prachtige boekje Jona, dat in de synagoge standaard wordt gelezen op Grote Verzoendag. Afgelopen zondagmorgen hield ds. Vastenhout een themadienst over het lichaam. Hij hield ons voor dat de Bijbel heel anders spreekt over het lichaam dan de wereld om ons heen. En in de avonddienst liet onze oud-predikant ds. Van de Pol aan de hand van Romeinen 8:15 zien dat we de Heilige Geest ontvangen hebben om Gods kinderen te zijn en om Hem te kunnen aanroepen – er staat eigenlijk schreeuwen – met ‘Abba, Vader’.

Bloemen: De bloemen van zondag 29 september gingen met een hartelijke groet naar mevrouw J.C. Saman. De bloemen van zondag 6 oktober gingen met een hartelijke groet naar Jan en Corrie Luijendijk-Bal. Zij zijn dankbaar dat Jan na drie maanden verblijf in Zierik7 weer thuis mocht komen bij Corrie, in hun nieuwe woning.

Omzien naar elkaar: We deden afgelopen zondag voorbede voor Flora en Koos van Splunter-Hol, nu Flora’s moeder Femmie Hol-Ellen op maandag 30 september is overleden. Zij is 88 jaar geworden. De begrafenis heeft op maandag 7 oktober in Lunteren plaatsgevonden. We wensen Flora en Koos en hun kinderen veel sterkte en Gods nabijheid toe. Mevrouw C. Bakker-Steenaard is opgenomen in Zierik7, Emil Sandströmweg 2, 4301 NW, op Jolstraat kamer 82. Zij hoopt daar zodanig op te knappen dat zij weer naar huis terug kan keren. We wensen haar en haar dochter Linda veel sterkte toe. De heer A.G. (Toon) van der Zande is vorige week gestruikeld, waarbij hij zijn pols heeft gebroken. Dit overkomt hem terwijl hij al kuren moet ondergaan. We wensen hem beterschap en een voorspoedig herstel toe.

Verjaardag: Onze hartelijke felicitaties gaan uit naar de heer L.J. de Jager, die op dinsdag 1 oktober zijn 90e verjaardag vierde. We wensen hem een voorspoedig nieuw levensjaar toe.

Verkiezing ambtsdragers: De kerkenraad heeft mevrouw T. (Theresa) Verdouw-de Vries benoemd tot diaken en de heer J. (Johan) Hoff tot ouderling-kerkrentmeester. Aan hen is gevraagd uiterlijk vrijdag 11 oktober hun beslissing kenbaar te maken. Afgelopen zondag deden we voorbede voor hen met het oog op het nemen van hun beslissing.

Vacature jeugdouderling: Martin van den Bosch, een van de twee jeugdouderlingen in onze gemeente, zag zich genoodzaakt per 1 oktober zijn ambt neer te leggen, omdat zijn werk in combinatie met een studie te veel van hem vergt. Wij vinden dat natuurlijk erg jammer, maar hebben alle begrip voor zijn beslissing. We zijn dankbaar voor alles wat Martin in de afgelopen ruim anderhalf jaar voor het jeugdwerk in onze gemeente heeft betekend, in het bijzonder voor de gezamenlijke jeugdclub voor jongeren van 12 tot en met 16 jaar en voor de totstandkoming van de interkerkelijke jeugdsoos.

Daarmee is een vacature voor een jeugdouderling ontstaan. Daarom wordt u, naar goed gebruik, hartelijk uitgenodigd om, schriftelijk en ondertekend, namen van gemeenteleden aan te reiken die u geschikt acht om jeugdouderling te worden. U kunt dat uiterlijk tot maandag 15 oktober doen bij de 1e scriba, Abraham Roks, Zeehondenplaat 6. U kunt daarvoor gebruik maken van het speciale formulier dat u op de tafels bij de uitgang aantreft. U kunt uw aanbevelingen ook digitaal indienen door een foto of een scan van het ingevulde formulier te mailen via scriba@hervormdzierikzee.nl. Via dit mailadres kunt u ook het formulier via de e-mail ontvangen.

Contactpersonen pastoraat: In de vacaturetijd kunt u in geval van bijzondere pastorale situaties, zoals overlijden of ziekenhuisopname, contact opnemen met ouderling J.A. (Jopie) van der Schelde-Dool (413878, 06-1186 5799) of met ouderling E. (Dineke) van Opdorp-Sint (415133, 06-2035 5927) Zij zullen dan zo nodig contact zoeken met een van de predikanten in de omgeving, zolang er nog geen definitieve bijstand in het pastoraat is gevonden, of met een van de ouderenpastores.

Vooruitblik: Onze oud-predikant ds. P. de Graaf ziet er sterk naar uit – en u kent zijn enthousiasme – om volgende week zondagmorgen de Heilige Doop te bedienen aan Ties Viergever, de derde zoon van Jan-Willem en Mariska Viergever-Burema. En het gezin Viergever kijkt daar ook naar uit. Laten we als gemeente om hen heen staan bij dit bijzondere moment.

Tenslotte: Nog regelmatig gebeurt het: dat we een lied zingen dat we nooit eerder in de Gasthuiskerk zongen. Afgelopen zondagavond was dat het geval met Lied 611, een prachtig Paaslied van Sytze de Vries op een melodie van Willem Vogel en helemaal passend bij Romeinen 8. De drie eerste strofen luiden als volgt: “Wij zullen leven, God zij dank, genoemd als dochters en als zonen, de erfgenamen van een land dat nooit meer vruchteloos verzandt, waar onrecht nimmermeer zal wonen. Niet meer zijn wij door angst geknecht en aan de dood zijn wij ontheven. Nu wordt de Geest op ons gelegd, in vrijheid brengt Gij ons terecht. Een nieuwe naam is ons gegeven. Verheugd herkennen wij Uw naam, roepen U aan als onze Vader. Uw hart spreekt onze harten aan, Uw aangezicht doet ons bestaan. In Christus komt Gij zelf ons nader.” Moge het zo zijn.