Zondag 29 september 2024

11.00 uur: mw. ds. C.M. Baggerman-van Popering, Overschie

18.30 uur: ds. A.H. Groen, Sliedrecht

Collectes: IZB / Kerkbeheer

Zondag 6 oktober 2024 (Israëlzondag)

09.30 uur: ds. M.H. Vastenhout, Sliedrecht

18.30 uur: ds. G. van de Pol, Uitwijk en Waardhuizen

Collectes: Kerk en Israël / Kerkbeheer

Terugblik: Twee zondagen met hoofdzakelijk “nieuwe” voorgangers liggen achter ons. Op zondag 15 september preekte ds. Van Bennekom uit Goes over Jezus die op het water liep (Markus 6). Daarbij viel het intrigerende zinnetje op dat Jezus zijn leerlingen aanvankelijk voorbij wilde lopen. In de avonddienst belichtte mw. ds. Luitwieler uit Willemstad de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus: wat deze gelijkenis ons wel en niet wil zeggen. Afgelopen zondagmorgen preekte ds. Maarleveld uit Numansdorp aan de hand van Mattheus 28 en Romeinen 6 over de doop als doorgang door de dood naar het leven. In de avonddienst stond mw. dr. Oldhoff uit Mijnsheerenland stil bij de lofzang op de schepping en de Schepper, die Genesis 1 is.

Bloemen: De bloemen van de zondagen 15 en 22 september gingen met een hartelijke groet en ter bemoediging naar de heer A.G. (Toon) van der Zande en naar mevrouw C. (Corrie) Bakker-Steenaard.

Omzien naar elkaar: Afgelopen zondag deden we voorbede voor Louise en Johan Hoff-den Butter. Op zaterdag 14 september overleed Lydia den Butter-den Hartog, de vrouw van Louises broer, moeder van zes kinderen, nog maar 45 jaar oud. We wensen Louise en Johan en hun familie van harte de troost en nabijheid van God toe, op wie hun schoonzus haar vaste vertrouwen stelde.

Verjaardagen en jubilea: Onze hartelijke felicitaties gaan uit naar Piet en Nel de Rijke-van der Wekken, die op dinsdag 24 september 67 jaar getrouwd waren.

Taakverdeling ouderenpastores: Sinds 1 september kent onze gemeente twee kerkelijk werkers die beiden voor 8 uur per week als ouderenpastor werkzaam zijn. Hun taak is primair het pastoraal bezoekwerk aan de gemeenteleden van 70 jaar en ouder. Leontien de Muijnck zal vanaf heden werkzaam zijn in Poortambacht (inclusief Borrendamme), het grootste deel van Malta en Zierik7. Jacqueline Platteeuw-de Koeijer zal ouderenpastor zijn in – globaal – de Binnenstad (inclusief De Wieken), de wijk Noorderpolder, Malta ten noorden/oosten van de Calandweg en de omliggende dorpen. In ons kwartaalblad Van achter de Beuze, dat vorige week verscheen, staat een interview met Jacqueline, inclusief foto.

Jeugdclub 12 tot en met 16 jaar: Vorige week zaterdag is deze jeugdclub, een samenwerkingsverband met de jongeren van de Thomaskerk, weer gestart. De jeugdclubavonden vinden plaats in de Thomaskerk, waar de jongeren een eigen ruimte hebben. Op deze eerste avond waren 14 jongeren aanwezig, van wie vier nieuw waren. En dan waren er nog enkele vaste deelnemers verhinderd. We wensen de jongeren een goed nieuw seizoen.

Open Maaltijd: Op zaterdag 5 oktober viert de Open Maaltijd het 30-jarig bestaan. U bent daarvoor van harte uitgenodigd. De deur van het kerkcentrum van de Gasthuiskerk staat vanaf 16 uur voor u open. Het begint om 16.30 uur en eindigt om 20 uur. Aanmelden kan bij Gretha Uijl via 06-4001 5628, aan wie u ook kunt doorgeven of u opgehaald wilt worden.

65+-reisje: De diaconie hoopt op zaterdag 12 oktober, in samenwerking met de Thomaskerk, weer een reisje te organiseren voor gemeenteleden van 65 jaar en ouder. De reis gaat deze keer naar Kinderdijk. In de ochtend zullen we vertrekken en vervolgens schuiven we rond 12 uur aan tafel voor een “Kinderdijkse koffietafel”. Na de lunch hebben we een vaartocht van een uur met daarbij de mogelijkheid tot bezoek aan de molens en het zien van een film over de molens. Rond 15.30 uur hopen we weer huiswaarts te keren. Leuk als u zich inmiddels heeft opgegeven.

Contactpersonen pastoraat: In de vacaturetijd kunt u in geval van bijzondere pastorale situaties, zoals overlijden of ziekenhuisopname, contact opnemen met ouderling J.A. (Jopie) van der Schelde-Dool (413878, 06-1186 5799) of met ouderling E. (Dineke) van Opdorp-Sint (415133, 06-2035 5927) Zij zullen dan zo nodig contact zoeken met een van de predikanten in de omgeving, zolang er nog geen definitieve bijstand in het pastoraat is gevonden, of met een van de ouderenpastores.

Tenslotte: Een van de meest gezongen liederen uit het “nieuwe” Liedboek is Lied 425, met een tekst van Rikkert Zuiderveld en een prachtige Engelse melodie. Het geeft kernachtig weer waar de kerk toe geroepen is en daarom wil ik het nog maar eens mee geven aan de kerkbodelezers, van wie sommigen geen gebruik maken van het “nieuwe Liedboek”. “Vervuld van Uw zegen, gaan wij onze wegen, van hier, uit dit huis, waar Uw stem wordt gehoord, in Christus verbonden, tezamen gezonden op weg in een wereld die wacht op Uw woord. Om daar in genade Uw woorden als zaden te zaaien tot diep in het donkerste dal, door liefde gedreven, om wie met ons leven Uw zegen te brengen, die vrucht dragen zal.” Moge het zo zijn.