Zondag 7 juli 2024

18.30 uur: ds. G.T. Verschuure, ‘s-Gravenpolder

Collectes: Stichting Present / Kerkbeheer

Zondag 14 juli 2024

09.30 uur: ds. L.C. de Borst (afscheidsdienst) (koffiedrinken na de dienst)

18.30 uur: ds. G. van de Pol, Uitwijk en Waardhuizen

Collectes: Hydepark (F.D. Roosevelthuis) / Kerkbeheer

Terugblik: Afgelopen zondag hadden we onze jaarlijkse overstapdienst. Vijf jongeren: Tessa de Vlieger, Levi de Groot, Bram van Mourik, Freek Cats en David Jumelet, stappen over van basisschool naar middelbare school en van kindernevendienst naar catechese. Het was een heel gevarieerde dienst, in belangrijke mate voorbereid door de jongeren zelf. Tijdens de dienst maakten we verbinding met de oudere jeugd, op kamp in het Belgische Kinrooi, en speelden we samen een spel. Op bijgevoegde foto ziet u de overstappende jongeren (in genoemde volgorde), samen met Jeroen van Mourik, die na bijna 17 jaar afscheid nam als leidinggevende van de kindernevendienst.

Bloemen: De bloemen van de zondagen 23 en 30 juni gingen met een hartelijke groet van ons allen en als teken van medeleven naar een tweetal 90+-gemeenteleden in zorgcentrum Borrendamme: mevrouw M.J.G. Bilius-Horvers en de heer S. van Loon.

Omzien naar elkaar: De heer F (Frans) Wobben is na een CVA opgenomen in Zierik7, de Brug, kamer 117. Hij moet daar revalideren. We wensen hem verbetering van zijn toestand zodat hij op termijn weer mobiel zal zijn.

Verjaardagen en jubilea: We feliciteren de heer J. van Steijn, die op vrijdag 28 juni zijn 90e verjaardag vierde. Ook gaan onze hartelijke felicitaties uit naar Hans en Margot de Vlieger-Aben, die op zaterdag 22 juni met hun kinderen en kleinkinderen mochten vieren dat zij 40 jaar getrouwd waren.

Afscheid ds. Van Langevelde: Onze kerkenraad was door enkele leden vertegenwoordigd bij het afscheid van ds. Van Langevelde van de Chr. Geref. Kerk, afgelopen zondag. Namens de Zierikzeese kerken, verenigd in het Platform van Kerken, sprak de heer Erik Steegmans ds. Van Langevelde hartelijke woorden van afscheid toe, Wij danken hem voor zijn grote inzet voor de kerk en de oecumene in Zierikzee en op ons eiland.

Jeugdsoos: Het is echt waar: er komt een interkerkelijke jeugdsoos, in eendrachtige samenwerking tussen onze gemeente, de Thomaskerk, de Christelijke Gereformeerde Kerk Zierikzee en de Christengemeenten van Zierikzee en Noordgouwe. De locatie is: Lange Nobelstraat 3 (zie foto) en de doelgroep is: jongeren van 15 tot 22 jaar. De eerste avond is op 28 september en het is elke zaterdag van 21 tot 24 uur. Afgelopen zondagmiddag was er om 17 uur een open middag. De jongeren die terugkwamen van kamp konden gelijk door. Vanuit onze gemeente zullen Ariëlla Kooij en Luuk van den Bosch deelnemen in het jeugdbestuur en jeugdouderling Martin van den Bosch en ouderling gemeenteopbouw Willemien Kloet-Cats in het stichtingsbestuur. Eventuele vragen kun je zeker aan hen stellen.

Open Kerkdagen: Aanstaande zondag 7 juli starten de Open Kerkdagen. Tot en met vrijdag 23 augustus is de Gasthuiskerk deze zomer dagelijks (m.u.v. de zaterdag) open voor bezichtiging. De kerk is van maandag tot en met vrijdag open van 13.30 – 16.30 uur en op zondag van 12.30 – 15.30 uur. Een grote groep vrijwilligers is deze weken in touw om bezoekers te verwelkomen en hen aan te spreken. Bijna iedere middag zal het orgel bespeeld worden door een van de organisten. Daarnaast is er een mooie expositie van Kees de Kort te bezichtigen in de hal achter de kerkzaal. Maar liefst 28 van zijn prachtige iconische illustraties zijn daar te bewonderen. Beslist een bezoekje waard. Kortom, genoeg te zien en te beleven in de kerk. Wij hopen dat ook deze zomer weer velen de weg naar de Gasthuiskerk weten te vinden en zien uit naar mooie ontmoetingen met mensen overal vandaan.

Koffiedrinken voor gemeenteleden 23-60 jaar: Het zonnetje heeft zich de afgelopen weken eindelijk laten zien. Tijd om weer eens koffie te drinken in de tuin. Gemeenteleden tussen 23 en 60 jaar zijn met hun kinderen welkom a.s. zondag 7 juli bij Lindert en Joanne Wijkhuijs-van der Bok, Verrenieuwstraat 34. Het recept is zoals gebruikelijk: Lindert en Joanne zorgen voor de koffie, thee en limonade; de gasten mogen wat lekkers voor erbij meenemen. De volgende editie vindt op zondag 1 september plaats; waar en wanneer wordt nog bekend gemaakt.

Afscheid ds. De Borst: Op zondag 14 juli zal om 09.30 uur de afscheidsdienst zijn van ds. Leon de Borst, waarna een verlofperiode volgt. Op 25 augustus zal hij verbonden worden aan de Petrakerk in Hellevoetsluis. Na de afscheidsdienst is er gelegenheid om ds. De Borst te spreken, maar hij vindt het fijn om daar nog uitgebreider gelegenheid voor te geven. Daarom is er op donderdag 4 juli een afscheidsreceptie in Wijkhuis Brugzicht, Schelphoek 1 (oude Lidl). U bent welkom van 16.00 uur tot 20.00 uur om onder het genot van een hapje en drankje Leon en Mieke te spreken. Alle gemeenteleden en belangstellenden zijn van harte welkom om te komen!

Vacaturetijd: Vanaf zondag 14 juli zal onze gemeente dus vacant zijn. De kerkenraad zal op maandag 1 juli, dat is na het inleveren van deze kopij, beraadslagen over de invulling van het pastoraat in de vacante periode en in de vakantieperiode. Daarover verneemt u in de zondagsbrief en in de volgende kerkbode. De vrijvallende preekbeurten zijn inmiddels vrijwel alle ingevuld met merendeels vertrouwde gastvoorgangers en hier en daar een nieuw gezicht. We mogen weten en erop vertrouwen dat onze goede God onze gemeente ook in de vacante periode zal leiden en bewaren. We wensen ds. De Borst en zijn gezin met de woorden van Lied 416 toe dat God hen ook in hun nieuwe woonplaats Hellevoetsluis nabij zal zijn op al hun wegen, met zijn raad en troost en zegen.