Zondag 9 juni 2024

09.30 uur: ds. L.C. de Borst
18.30 uur: ds. A.H. Groen, Rijsoord
Collectes: Voedselbank Schouwen-Duiveland / Kerkbeheer

Terugblik: Op Eerste Pinksterdag deed Lineke Bakker belijdenis van haar geloof, een indrukwekkend moment. Als tekst kreeg ze Kolossenzen 2: 6 mee: “Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt”. Vorige week zondag, een week na Pinksteren, stond ds. Peene uit Terneuzen stil bij Handelingen 3, de ontmoeting van Petrus en Johannes met de verlamde aan de Schone Poort, waarin de nadruk op het kijken ligt. Zondagmiddag was de jaarlijkse kleurrijke dienst, deze keer weer in de Thomaskerk, voorbereid door leden van gespreksgroep ‘De Kaars’. Ds. De Borst ging voor en het thema was ‘Wie gaat er mee?’ Afgelopen zondag vierden we als gemeente in beide diensten het Heilig Avondmaal.

Bloemen: De bloemen van zondag 26 mei gingen naar de heer C.J. (Kees) Struijk, die ernstig ziek is en inmiddels is opgenomen in het hospice Kaaskenshuis. Het bloemstuk van zondag 2 juni ging naar de heer J.G. (Jeroen) van Mourik. Hij moest vorige week donderdag plotseling geopereerd worden om een ontstoken blindedarm te verwijderen, maar mocht de volgende dag naar huis en maakt het goed.

In memoriam: Op zondag 19 mei overleed op tragische wijze Jorgo de Jonge, oudste zoon van Peter en Wilma de Jonge-Duinhouwer, broer van Stefan en Philip. Jorgo werd 34 jaar oud. Jorgo was een kwetsbare jongen, die heel belangstellend, zachtaardig en intelligent was, maar het leven moeilijk aankon. Hij genoot van de natuur en was vrijgevig en zorgzaam. Toch hield hij het niet vol. Op Eerste Pinksterdag kwam zijn leven tot een einde. Op vrijdag 24 mei hielden we in de Gasthuiskerk een dienst van gedachtenis en bemoediging, waarna Jorgo is begraven in Zierikzee. Op zondag 26 mei noemden we zijn naam in de Gasthuiskerk, in aanwezigheid van zijn ouders, Peter en Wilma. Wij bidden hen en zijn broers Stefan en Philip troost en kracht toe om dit verlies te kunnen dragen.

Geboren: Op woensdag 29 mei is Ties Viergever geboren. Hij is de jongste in het gezin van Jan-Willem en Mariska Viergever-Burema, naast broertjes Rik en Siem. Alles gaat goed met moeder en kind. We zijn blij met hen en hopen dat ze volop mogen genieten van dit wonder uit Gods hand.

Huwelijk: A.s. vrijdag 7 juni hopen Nicole de Oude en Jonathan Boot te gaan trouwen. De trouwdienst, waarin ds. J. van Langevelde voorgaat, vindt plaats om 16.00 uur in de Driekoningenkerk te Noordgouwe. We wensen Nicole en Jonathan een fijne dag toe en een goede toekomst met elkaar. Nicole gaat vanuit onze gemeente over naar de Chr. Geref. Kerk. Wij danken haar voor haar inzet in onze gemeente, onder meer in de kindernevendienst en als lid van de beroepingscommissie.

Omzien naar elkaar: Mevrouw J. (Jenny) Visser-de Koning bijna 94 jaar oud, verbleef in het Buurtzorgpension om te herstellen van een val. Inmiddels is zij naar Zierik7, kamer 130 op afdeling De Brug, voor verdere revalidatie. We bidden dat ze weer op mag knappen.

Verjaardagen en jubilea: Op donderdag 30 mei was het echtpaar Van der Male-Padmos 50 jaar getrouwd. Wij feliciteren hen van harte met dit gouden huwelijksjubileum. Op woensdag 5 juni vierde mevrouw K. (Korrie) van Loo-de Vin haar 91e verjaardag. Eveneens op woensdag 5 juni werd mevrouw J.K. (Jopie) de Waaij 80 jaar. Op vrijdag 7 juni hoopt mevrouw J. (Jenny) Visser-de Koning haar 94e verjaardag te vieren. We feliciteren allen met hun verjaardag en wensen hen een gezegend nieuw levensjaar.

Snuffelmarkt 25 mei: De snuffelmarkt op zaterdag 25 mei, waarvoor heel veel gemeenteleden zich hebben ingezet, heeft het mooie bedrag van € 1.800,- opgebracht voor het goede doel: de kerk en het classicale zendingsdoel Delta voor Colombia. Door menigeen werd ervaren dat een dag als deze erg samenbindend werkt. Vele bezoekers van de kramen onder de Beuze namen ook een kijkje in de Gasthuiskerk.

Gemeenteavond: Op maandagavond 27 mei hebben we onze jaarlijkse gemeenteavond gehouden. De financiële positie van gemeente en diaconie werden besproken en er was zoals altijd ruimte voor het stellen van vragen over het wel en wee in de gemeente. Verder werd er uitleg gegeven over de in te voeren Appostel App (de opvolger van de ChrchApp), over de opzet van een interkerkelijke jeugdsoos en over de stand van zaken in de samenwerking met de Thomaskerk. En na afloop was er ruimte voor ontmoeting onder het genot van een hapje en een drankje.

Tenslotte: Zoals in de vorige kerkbode vermeld heeft ds. De Borst vanwege persoonlijke omstandigheden, met instemming van de kerkenraad, van de classis toestemming gekregen eerder beroepbaar te mogen zijn dan 5 oktober 2024, de datum waarop hij vier jaar aan onze gemeente verbonden is. Zoals ook gemeld heeft de kerkenraad van de Protestantse Gemeente Hellevoetsluis een beroep op ds. De Borst uitgebracht. Dat beroep is niet, zoals vorige keer vermeld, op zaterdag 11 mei uitgebracht, maar op zaterdag 18 mei. Dat betekent dat ds. De Borst uiterlijk a.s. zaterdag 8 juni op dit beroep moet hebben beslist. We wensen hem daarbij Gods zegen toe.