Zondag 18 februari 2024 (2e Lijdenszondag)
11.00 uur: ds. G. van de Pol, Uitwijk en Waardhuizen
18.30 uur: ds. N.W. van den Houten, Ede
Collectes: Care4Malawi / Kerkbeheer

Zondag 25 februari 2024 (3e Lijdenszondag)
09.30 uur: ds. L.C. de Borst
18.30 uur: ds. J.H. van Wijk, Oud-Vossemeer
Collectes: Diaconie algemeen / Kerkbeheer

Terugblik: Op zondagochtend 4 februari ging ds. Van Dolder uit Rotterdam-Lombardijen voor het eerst bij ons voor. Centraal stond Gods vraag uit Genesis 3: Mens, waar ben je, een heel actuele vraag zo bleek. In de avonddienst belichtte ds. De Borst om welke cruciale vragen het ging bij het apostelconvent in Handelingen 15. Afgelopen zondag vierden we in beide diensten het Heilig Avondmaal. In de ochtenddienst gaf ouderling-kerkrentmeester J.A. (Jan-Arie) Struijk, die op 14 januari vanwege werkzaamheden verhinderd was, alsnog zijn jawoord voor een tweede ambtstermijn. In de avonddienst stond een ethisch onderwerp centraal: het thema discriminatie.

Bloemen: De bloemen van zondag 4 februari gingen ter bemoediging naar mevrouw A.N. (Ada) Brandenburg, wier moeder vorig jaar op 6 februari overleed. De bloemen van zondag 11 februari gingen naar mevrouw T.W. (Tannie) Schot-Beeke, die samen met haar man Bart weer thuis mocht komen uit het Buurtzorgpension, waar zij even mochten verblijven na de ingrijpende schouderoperatie, waarvan het herstel nog geruime tijd zal vergen.

Omzien naar elkaar: Mevrouw G. van der Schee-Brongers heeft op 8 februari in het ziekenhuis in Goes een nieuwe knie gekregen en verblijft tijdelijk in het Buurtzorgpension. Mevrouw P. (Tula) Smink-Bakopoulou is verhuisd van Zierikz7 naar De Vliedberg, afdeling A, kamer 117, te Ouddorp, waar zij en haar man, ds. J. Smink, vele jaren hebben gewoond. Mevrouw N. (Nel) de Rijke-van der Wekken was vorige week enkele dagen opgenomen vanwege hartklachten, maar haar toestand lijkt inmiddels weer stabiel. We bidden voor hen allen om Gods helende kracht en nooit aflatende liefde. We deden afgelopen zondag in het bijzonder ook voorbede voor de heer B.W. (Wim) Kraaijeveld. Hij moest vorige week worden opgenomen in het ziekenhuis in Goes vanwege hevige rugpijn. Inmiddels is bij hem de ingrijpende diagnose alvleesklierkanker gesteld. We deden voorbede voor hem en voor zijn vrouw Corrie, die in verpleeghuis Zierik7 verblijft.

Verjaardagen en jubilea: Onze felicitaties gaan uit naar mevrouw M.S. van der Zande-Smits, die op zondag 11 februari 85 jaar is geworden, en naar mevrouw J. de Kuijper-Otte, die op woensdag 14 februari haar 97e verjaardag mocht gedenken.

Kerkbalans: In de tweede helft van januari is ook in onze gemeente de actie Kerkbalans gehouden. Op 31 januari was er al voor € 90.233,- aan toezeggingen ontvangen en een week later is dat bedrag inmiddels gestegen naar € 93.508,-, iets meer dan de toezeggingen van vorig jaar. We zijn daar zeer dankbaar voor. De opbrengst van de actie Kerkbalans is de belangrijkste bron van inkomsten voor onze gemeente. De kerkrentmeesters danken iedereen die heeft bijgedragen aan dit mooie resultaat heel hartelijk. Dank ook aan de vele vrijwilligers die de brieven hebben bezorgd en de reacties hebben opgehaald.

Walking Dinner: Na het succes van vorig jaar wordt dit jaar opnieuw een Walking Dinner georganiseerd en wel op zaterdag 16 maart: een driegangendiner, waarbij iedere gang op een ander adres ergens in Zierikzee wordt geserveerd. De avond start om 17.00 uur en is rond 21.30 uur afgelopen. Wat is het idee? Koks koken bij hen thuis een voor-, hoofd- of nagerecht. De gasten starten de culinaire tour in een van deze huizen en lopen, wandelen, fietsen of rijden tussen de gerechten door naar een volgend huisrestaurant. Je ontmoet bij iedere gang weer andere tafelgenoten en geniet ondertussen van de allerlekkerste gerechten die met veel liefde zijn klaargemaakt. De kosten van dit avondje uit houden we zo laag mogelijk: 25 euro per persoon. Doe jij/doet u ook (weer) mee? Vind je het leuk om te koken voor een aantal gasten (max. 8 per gang) of schuif je liever ergens aan tafel om mee te eten, meld je alvast aan bij Louise Hoff via 06-2427 3189 of L.Hoff@botertuin.nl.

Snuffelmarkt op zaterdag 25 mei: We kondigen alvast aan dat op zaterdag 25 mei een snuffelmarkt wordt georganiseerd voor “Delta voor Colombia. Daarbij hebben de organisatoren uw/jullie hulp nodig. Zij vormen graag een verkoopcommissie om er een geslaagde dag van te maken U/jij kunt zich aanmelden bij diaken Ilona op ’t Hof via 06-4051 8453 en pj.opthof@hervormdzierikzee.nl of jeugddiaken Linda de Vlieger via 06-2511 9482 en lj.devlieger@hervormdzierikzee.nl.

Tenslotte: Afgelopen zondag was de eerste Lijdenszondag. De kleur van het antependium aan de kansel is veranderd van groen in paars. We mogen in deze lijdenstijd samen optrekken op weg naar de Stille Week en Pasen. Wees iedere zondag welkom om dat met elkaar te doen.