Zondag 4 februari 2024
11.00 uur: ds. H.G.J. van Dolder, Rotterdam-Lombardijen
18.30 uur: ds. L.C. de Borst (koffie drinken na de dienst)
Collectes: Hospice Kaaskenshuis / Kerkbeheer

Zondag 11 februari 2024
09.30 uur: ds. L.C. de Borst (viering Heilig Avondmaal)
18.30 uur: ds. L.C. de Borst (viering Heilig Avondmaal)
Collectes: Delta voor Colombia / Kerkbeheer

Terugblik: Vorige week zondag waren we met verschillende Zierikzeese kerkelijke gemeenten bijeen in een goed gevulde Nieuwe Kerk voor de interkerkelijke dienst in het kader van de week van gebed om eenheid van de christenen. Deze keer deed de Christengemeente voor het eerst mee. Het werd een inspirerende dienst met een gevarieerde liturgie: van gregoriaans tot evangelisch. Ds. De Borst belichtte de bekende gelijkenis van de barmhartige Samaritaan vanuit een invalshoek die tot nadenken stemde. Afgelopen zondag kregen we in de morgendienst van ds. Groen actueel onderwijs vanuit de fabel van Jotham uit Richteren 8. In de avonddienst ging ds. De Wit uit Kralingen, voor het eerst in ons midden, in op de reiniging van de tempel door Jezus en wat dat ons in deze tijd te zeggen heeft.

Bloemen: De bloemen van zondag 21 januari gingen als groet en ter bemoediging naar mevrouw C.C. Abrahamse-van Dixhoorn. De bloemen van zondag 28 januari gingen naar twee gemeenteleden die onlangs naar De Wieken zijn verhuisd. Het zijn mevrouw M. (Maatje) Tromper-Jonker en mevrouw D.J. (Dien) Baart-Schults. We hopen dat ze zich binnen niet al te lange tijd thuis zullen gaan voelen in De Wieken.

Omzien naar elkaar: Verdriet is er bij Johanna de Bel-Verkamman, wier vader Jan Willem Verkamman op dinsdagavond 23 januari, na een moeilijk ziekbed, in Tholen is overleden. We bidden voor Johanna, Jan Leen en Julian, en voor Johanna's moeder en de overige familie om Gods troost en kracht. Mevrouw T.W. (Tannie) Schot-Beeke is met succes geopereerd aan haar schouder. Zij en haar man Bart worden verzorgd in het Buurtzorgpension. Mevrouw K. (Korrie) van Loo-de Vin is dankbaar voor de geboorte van haar eerste achterkleinkind. De kleine Abel is al op 22 december, ruim twee maanden te vroeg, geboren in Londen toen zijn ouders Bastiaan en Judith daar enkele dagen verbleven. Na een heel spannende tijd is Abel, die inmiddels 4 pond weegt, vorige week woensdag met zijn ouders vanuit Londen naar hun woonplaats Geldrop vervoerd om in het ziekenhuis verder aan te sterken.

Verjaardagen en jubilea: Vorige week vierden drie gemeenteleden hun 80e verjaardag: op dinsdag 23 januari mevrouw J.C. Saman, op vrijdag 26 januari mevrouw A.P. Landman-van der Werf en op zondag 28 januari mevrouw P.C. Rijn-Labeur. Mevrouw T.M. Flohil hoopt op zaterdag 3 februari haar 85e verjaardag te gedenken. We feliciteren allen van harte en wensen hen Gods zegen toe in het nieuwe levensjaar.

Filmavond in het parochiecentrum: Vindt u het leuk om samen met andere gelovigen in Zierikzee een film te kijken? Dat kan op woensdag 7 februari (inloop 18.30 uur, start film om 19.00 uur). De film heet Oscar et le Dame Rose. Oscar is 10 jaar oud, lijdt aan leukemie en heeft nog maar een paar weken te leven. Hij denkt dat hij zijn doctoren heeft teleurgesteld door niet te genezen en neemt het zijn ouders kwalijk dat ze niet met hem over zijn naderende dood kunnen praten. Gelukkig is daar Oma Rozerood, een oudere dame die de kinderen in het ziekenhuis bezoekt. Ze vertelt hem verhalen over haar vroegere worstelcarrière, raadt hem aan brieven aan God te schrijven en bedenkt een spel waar elke dag voor tien jaar uit iemands leven staat. Zo leeft Oscar een heel leven in slechts een paar dagen. Na afloop van de film kunnen we met elkaar in gesprek gaan. Ds. Jeannette van den Beukel (geestelijk verzorgster Hospice Kaaskenshuis en ADRZ) en Sanne van Es (coördinator Hospice Kaaskenshuis) zullen het gesprek leiden. Mocht u de film komen bekijken dan graag even aanmelden voor 5 februari bij Jacolien de Meij: 06-29310123 of jdemeij@zeelandnet.nl. Dit alles vindt plaats in het parochiecentrum, Mosselstraat 4.

Ringbijeenkomst over pastoraat en dementie: Na de vorming van de Protestantse Kerk, en later de nieuwe indeling van de classes, organiseren de ringen activiteiten om het contact te bevorderen tussen gemeenten onderling. In coronatijd heeft het werk van de Ring Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint-Philipsland stilgelegen. Op 13 februari is er weer een bijeenkomst, rondom een belangrijk onderwerp: pastoraat en dementie. Met dementie hebben we in de kerken ook te maken. Vanuit het pastoraat weten we daarvan. Er kan ook verlegenheid bestaan over hoe je pastoraat aan dementerenden moet aanpakken. De bijeenkomst is D.V. dinsdag 13 februari 2024 in Punt 3 te Nieuwerkerk. Aanvang 19.30 uur. Mevrouw ds. Annemarie Roding-Schilt, o.a. geestelijk verzorger in Hellevoetsluis, zal een lezing voor ons verzorgen naar aanleiding van haar boek Pastoraat en Dementie. Ook het praktische werk van de geestelijke verzorging in de verzorgings- en verpleeghuizen zal aan bod komen. We zien uit naar uw komst en hopen op een mooie bijeenkomst.

Tenslotte: De kerkbode verschijnt deze week op donderdag 1 februari, de dag waarop op verschillende plaatsen op ons eiland, in het bijzonder in Duiveland, wordt stilgestaan bij de ramp van 1953, die op ons eiland zo ongelooflijk veel leed heeft gebracht. Aanstaande zondag zal daar in de Gasthuiskerk nog wat nader bij worden stilgestaan. Met de woorden van het oude Engelse gezang, in ons nieuwe liedboek als Lied 90a opgenomen, mogen we belijden: “O God, die droeg ons voorgeslacht in nacht en stormgebruis, bewijs ook ons uw trouw en macht, wees eeuwig ons tehuis. O God, die droeg ons voorgeslacht in tegenspoed en kruis, wees ons een gids in storm en nacht en eeuwig ons tehuis.” Moge het zo zijn.