Zondag 4 december 2022 (2e Adventszondag)

18.30 uur: ds. A.L. Molenaar, Bruinisse

Collecten: Zending / Kerkbeheer

Zondag 11 december 2022 (3e Adventszondag)

18.30 uur: ds. J.H. Reijm, Hillegersberg

Collecten: Missionaire gemeente / Kerkbeheer

Terugblik: We blikken terug op de Eeuwigheidszondag, waar de namen genoemd werden van 24 gemeenteleden, tussen 68 en 95 jaar, die ons in het afgelopen kerkelijk jaar zijn ontvallen. Voor ieder gemeentelid werd door de diaken van dienst een kaarsje ontstoken aan de Paaskaars en werd door de ouderling van dienst een roos in de vaas gezet, die na de dienst door de nabestaanden kon worden meegenomen. Een kleinkoor van gemeenteleden verleende muzikale medewerking aan de dienst.

Bloemen: De bloemen van de Eeuwigheidszondag, zondag 20 november, gingen als groet en ter bemoediging naar de familie Kleiberg-Verdouw. De bloemen van zondag 27 november gingen naar mevrouw J. van Buren-Boon en mevrouw C. Bours-de Vin, die beiden een jaar geleden hun echtgenoot moesten verliezen.

Omzien naar elkaar: Mevrouw B. (Bea) van de Sande-Jurgen is van Zierik7 verhuisd naar zorgcentrum In ’t Opper te Bruinisse. Daar heeft ze het goed naar haar zin en kan ze optimaal verzorgd worden. Mevrouw J. (Ineke) van Dienst verblijft na haar operatie nog even in het Buurtzorgpension. Ze heeft tot onze blijdschap goede berichten gekregen over het vervolgonderzoek naar aanleiding van de operatie. We leven ook mee met allen die al langer ziek zijn of met chronische kwalen te maken hebben. De vader van mevrouw D. Hendrikse-Vaane, ook de grootvader van de familie Groenevelt-Hendrikse, de heer J.C. Vaane, is op de hoge leeftijd van 99 jaar overleden. We wensen hen met hun familie de troost toe van onze God, die een God is van levenden, ook al zijn onze geliefden gestorven.

Verjaardagen en jubilea: Op donderdag 1 december hoopt mevrouw M.W. Bronner-Ponsen haar 80e verjaardag te vieren. We feliciteren haar en wensen haar een fijne dag toe.

Verkiezing ambtsdragers: Na eerdere verheugende berichten kunnen we nu met dankbaarheid melden dat Martin van den Bosch zijn benoeming tot jeugdouderling heeft aanvaard en Jan de Pagter zijn benoeming tot ouderling-kerkrentmeester. Eventuele bezwaren tegen hun bevestiging of tegen de gevolgde procedure dienen uiterlijk vrijdag 2 december schriftelijk en ondertekend te worden ingediend bij de 1e scriba, Touwbaan 5. Tegen de benoeming van Emma Vermeulen-Kole tot ouderling, Esther in ’t Anker-Kabboord tot jeugdouderling en Linda de Vlieger tot jeugddiaken zijn geen bezwaren ingebracht. We zijn dankbaar dat bijna alle vacatures weer zijn vervuld. De bevestiging is voorzien op zondag 8 januari.

Oogstcollecte: De kerkrentmeesters melden met dankbaarheid dat de oogstcollecte inmiddels al ruim € 7.500,- heeft opgebracht. Als u ook wilt bijdragen maar hiertoe nog niet in de gelegenheid bent geweest, kunt u uw gift alsnog overmaken op rekeningnummer NL68 RABO 0373 7336 23 van de Wijkraad Kerkrentmeesters HG Gewone Wijk Zierikzee o.v.v. “Oogstcollecte 2022”.

Open Maaltijd: Op zaterdag 10 december is er weer een Open Maaltijd in het kerkcentrum achter de Gasthuiskerk. Het begint om 16.30 uur en duurt tot ongeveer 20.00 uur. Opgave graag bij Gretha Uijl via 06-40015628.

Van achter de Beuze: Kopij voor het volgende nummer van het kwartaalblad van onze gemeente kunt u tot uiterlijk maandag 5 december 19.00 uur inleveren bij de redactie, zo mogelijk per e-mail (vadbeuze@hervormdzierikzee.nl) of anders schriftelijk Oosterscheldestraat 35 (4302 WG).

Tenslotte: De vier weken voor Kerst worden gekleurd door de verwachting van de komst van Jezus Christus op aarde. We steken elke zondag een extra kaars aan totdat het Kerst is. De kinderen hebben een apart project waarin het gaat over Levenslicht, aan de hand van vier over-overgrootmoeders en tot slot de moeder van Jezus. In de diensten gaat het dus over de afkomst van Jezus en de rol van vrouwen daarin. We horen over Batseba, Ruth, Rachab, Tamar en natuurlijk Maria. De kinderen van de kindernevendienst hebben een gezinsboekje ontvangen dat aansluit bij het project. Afgelopen zondag zongen we – het was nog even oefenen op de melodie – voor het eerst lied 738, waarvan het derde couplet heel passend luidt: Kom zing het lied van Tamar, die opkomt voor haar recht, en zing het lied van Rachab en haar geloofsgevecht, en zing met Ruth uit Moab: in uw gemeente ben ik thuis, en zing ook van Batseba, die meebouwt aan Gods huis. Zo mogen we met verwachting uitzien naar het feest van de geboorte van Immanuel, God met ons.

Algemeen bericht, voor beide wijkgemeenten:

Inzage begrotingen 2023

De respectievelijke kerkenraden hebben de verschillende begrotingen voorlopig vastgesteld. Voordat deze begrotingen definitief worden vastgesteld, worden gemeenteleden in de gelegenheid gesteld hun mening over deze begrotingen kenbaar te maken. Dit kan tot uiterlijk zaterdag 10 december bij de 2e scriba van de gewone wijkgemeente (A. Roks) of de scriba van de vrijzinnige wijkgemeente (B. Hoexum), wier gegevens u in deze kerkbode vindt.

Gedurende de periode van 3 tot en met 10 december 2022 liggen de voorlopig vastgestelde begrotingen 2022 als volgt ter inzage:

a) kerkrentmeesters centraal college en beide wijkgemeenten én diaconie centraal college bij administrateur A.M.P. van der Schelde, Steenbank 68, tel. 413878;

b) diaconie gewone wijkgemeente bij diaken J.M. de Bel, Mastgatstraat 9, tel. 416140;

c) diaconie vrijzinnige wijkgemeente bij diaken J.A.N. Maarsen, Poststraat 52, tel. 411321.

Graag even tevoren afspreken.