Zondag 9 oktober 2022

Zondag 16 oktober 2022

18.30 uur: ds. N.W. van den Houten, Ede

Collecten: Wereldvoedseldag / Kerkbeheer

Terugblik: Er liggen weer twee zondagen met in totaal vier kerkdiensten met vier verschillende voorgangers achter ons. Afgelopen zondag stond onze eigen predikant in de goed bezette morgendienst, zoals tevoren aangekondigd, stil bij het thema ‘genezing’, naar aanleiding van 2 Koningen 5: 1-19 over Naäman de Syriër. Daarbij werd ons allen duidelijk dat het uiteindelijk om nog veel meer gaat dan om genezing.

Bloemen: Vanwege de bijzondere inhoud van de vorige kerkbode meld ik nu pas de bestemming van de bloemen van de afgelopen vier zondagen. Op zondag 11 september gingen de bloemen als troost en blijk van medeleven naar mevrouw G.E. Kastelein-de Bokx, wier echtgenoot vorig jaar om deze tijd overleed. Op de zondagen 18 en 25 september gingen de bloemen als groet en ter bemoediging naar de heer L.A. van den Berge en naar mevrouw P.W.J. Alofsen-Hillebrand. Op zondag 2 oktober gingen de bloemen naar mevrouw C.M. den Dekker-Evertse, zodat ze weet dat we aan haar denken.

In Memoriam: Op zaterdag 17 september is plotseling overleden Elisabeth (Bep) Verheij-van der Kuil. Ze is 84 jaar oud geworden en woonde aan de Mauritslaan 31 (4301 NS). Van oorsprong kwam Bep uit Pernis, en ze woonde onder andere in Hoogvliet en Barendrecht. Haar man Adrie overleed al in 1991 op vrij jonge leeftijd. Sinds elf jaar woonde ze in Zierikzee, samen met haar zoon Bas. Bep was heel bescheiden en cijferde zichzelf snel weg. Ze was gelovig, maar had niet zozeer de behoefte om dat samen met anderen te beleven, eerder via diensten op de televisie en door zelf te lezen in de Bijbel. Ze luisterde graag naar liederen van Nederland Zingt en Opwekking. In de afscheidsdienst, in Afscheidshuis De Omarming, stonden we stil bij een tekst die haar op het lijf geschreven was: Filippenzen 2 vers 3 en 4: ‘Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle nederigheid de ander belangrijker dan uzelf. Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.’ Net zo voelde Bep zich het beste als ze voor anderen kon zorgen en ze van dienst kon zijn. Dat heeft ze heel haar leven in praktijk gebracht. We wensen haar kinderen en klein- en achterkleinkinderen veel troost toe in het gemis.

Omzien naar elkaar: De heer A.G. (Toon) van der Zande is nog in afwachting van een ingreep voor darmkanker. Hij krijgt nog verdere onderzoeken, maar het ziet er voorlopig niet slecht uit. De heer S. (Siem) van Loon verblijft in Theresiahof in ‘s-Heerenhoek. Mevrouw B. (Bea) van de Sande-Jurgen ligt op de revalidatieafdeling van verpleeghuis Zierik7, afdeling De Brug. Zij allen hebben uw gebed hard nodig en voelen zich erdoor gesteund.

Routeplanner: Tijdens de startdienst op zondag 18 september presenteerden ouderling gemeenteopbouw Willemien Kloet-Cats en ds. De Borst de zogenaamde Routeplanner voor het gemeentewerk in het seizoen 2022-2023. Zij die toen afwezig waren kunnen de Routeplanner alsnog meenemen vanaf de tafels bij de ingangen van de kerk. Een samenvatting van het jaarprogramma is ook te lezen in het herfstnummer van Van achter de Beuze, dat onlangs is verspreid.

Recepten startzondag: Op veler verzoek zijn de recepten van de workshop koken op de startzondag op de website geplaatst. Zie rechtsboven bij: Nieuwsberichten. Ze zijn ook op de Chrch App te vinden onder Nieuwsberichten.

Diaconale vraag: De diaconie laat weten dat er voor de Oekraïense vluchtelingen in de Cornelia vraag is naar goede herfst- en winterkleding voor kinderen in de leeftijd van 1,5 tot en met 15 jaar, nog goed bruikbare schoenen, één badkuip en drie tweepersoonsbedden. U kon de kleding en schoeisel meenemen naar de kerk op zondag 2 oktober, maar ook afgeven bij Jan en Mia de Bel, Mastgatstraat 9, tel. 06-12811996.

Terugkeer familie Van de Pol: Zoals eerder aangekondigd zijn Gert en Rieneke van de Pol na ruim 5½ jaar Malawi teruggekeerd naar Nederland. Op zondagmorgen 25 september was er in de Johanneskerk in Rotterdam-Lombardijen een zogeheten terugkomdienst, waar onze gemeente door twee kerkenraadsleden vertegenwoordigd was. A.s. zondag 9 oktober zal ds. Gert van de Pol verbonden worden aan de Protestantse gemeente Uitwijk-Waardhuizen. Het nieuwe adres van de familie Van de Pol is Pompstraat 1, 4288 JH Uitwijk, 0183-441365, rieneke.gert@gmail.com.

Tieners grootbrengen in het geloof, Positief Opvoeden: We lopen er allemaal tegenaan bij het opvoeden van oudere kinderen en tieners: je moet als ouders beslissen hoeveel vrijheid je ze geeft om zelf dingen te leren en fouten te maken, ook als het gaat om geloof. Je kunt ze veel meegeven. Maar moet je ook dwingen om naar de kerk of catechisatie te gaan? Of mogen ze zelf kiezen? Houd je invloeden van buiten het liefst op afstand of leer je ze liever om te gaan met wat er in de wereld te koop is? De insteek van deze avond, verzorgd door een spreker van de HGJB, is: Positief Opvoeden. Is dat je kind in alle vrijheid de wereld laten ontdekken? Of juist binnen een besloten omgeving je kind leren hoe het hoort? Hoe vind je de juiste balans? Welke waarden en normen spelen in jullie gezin een rol? Wees erbij op woensdag 12 oktober 2022, 19.30 uur in de Thomaskerk. Het is een gezamenlijke activiteit met de Thomaskerk. De algemene leiding is in handen van ds. Leon de Borst. Je hoeft je niet op te geven, maar als je doorgeeft dat je komt, is dat wel prettig.