Zondag 28 augustus 2022

09.30 uur: ds. L.C. de Borst (uitzending via Radio Schouwen-Duiveland)

18.30 uur: ds. M. van Heijningen, Alblasserdam

Collecten: Hospice Kaaskenshuis / Kerkbeheer

Zondag 4 september 2022

11.00 uur: ds. L.C. de Borst (viering Heilig Avondmaal)

18.30 uur: ds. L.C. de Borst (viering Heilig Avondmaal)

Collecten: Delta voor Indonesië / Kerkbeheer

Terugblik: Afgelopen zondag stond onze eigen predikant weer op de eeuwenoude preekstoel van de Gasthuiskerk. Op de zondagen ervoor gingen anderen in de Gasthuiskerk voor, vertrouwde voorgangers en nieuwe gezichten. Fijn dat de verkondiging van het Evangelie zo doorgang kon hebben. Fijn om elkaar ook verschillende keren te mogen ontmoeten bij het koffiedrinken “onder de Beuze”.

Bloemen: De bloemen van de zondagen 7, 14 en 21 augustus gingen als groet en ter bemoediging naar de heer en mevrouw Verseput-Wandel, naar de heer en mevrouw Baart-Schults, die inmiddels beiden de leeftijd van 90 jaar zijn gepasseerd, en naar mevrouw B. van de Sande-Jurgen. Zij mocht thuiskomen uit het ziekenhuis.

Overleden: Op zaterdag 6 augustus overleed na een periode van ziekte in de leeftijd van 71 jaar ons gemeentelid Johan de Jonge. De begrafenis heeft op vrijdag 12 augustus in besloten kring plaatsgevonden. We herdachten hem op zondag 14 augustus en deden voorbede voor zijn vrouw Marianne, zijn kinderen Charlotte en Philip, Bouke en Nicole, en Janneke, voor de vier kleinkinderen en ook voor zijn moeder en verdere familie.

Omzien naar elkaar: We deden voorbede voor mevrouw B. van de Sande-Jurgen die in het ziekenhuis moest worden opgenomen en nu weer thuis is. Haar gezondheid is erg kwetsbaar. Mw. Anneke Vermeulen is afgelopen woensdag onder-zocht /geholpen aan haar hart via een katheterisatie. We hopen dat het haar geholpen heeft.

Dhr. Siem van Loon is getroffen door een afwijking in de hersenen waarvan nog niet duidelijk is wat het precies is. Helaas is hij daardoor snel in de war en onrustig. Er wordt gezocht naar een plek in een verpleeghuis waar hij verzorgd kan worden. We leven met hem mee en met zijn kinderen en familie die nu intensief voor hem zorgt.

We blijven betrokken in onze gebeden met zieken en degenen die zorg nodig hebben die niet genoemd zijn. En we zijn dankbaar met hen die iets moois mochten meemaken.

Ver weg: Op zondag 7 augustus deden we voorbede voor Jonathan Storm en zijn familie, omdat Jonathan een dag later voor zes maanden stage is vertrokken naar Sierra Leone, een land in West-Afrika. De stage omvat onder meer de distributie van medicatie voor een of meer ziekenhuizen. Hij doet dit als student technische bedrijfskunde.

Jubilea en verjaardagen: Verschillende gemeenteleden hadden in de afgelopen periode een bijzonder jubileum te vieren. Op woensdag 10 augustus werd de heer D. Riezebos 90 jaar. Op donderdag 11 augustus werd mevrouw J. van der Wekken-den Boer 80 jaar. Op vrijdag 12 augustus vierde mevrouw J.L. van der Doe-de Bokx haar 91e verjaardag. De heer W.C. (Wim) de Leeuw vierde op dinsdag 16 augustus zijn 85e verjaardag. Met hen zijn we dankbaar. Ook wensen we allen een voorspoedig nieuw levensjaar toe.

Verkiezingen kerkenraad: Per 1 januari 2023 zijn de ouderlingen A.C. (Abco) in ’t Anker en T.L. (Teunie) Wessels-van Dongen, ouderling-kerkrentmeester W. R. (Walter) Boer en de diakenen E. (Elly) Hillebrand-Bolhuis en E.A. (Eleanore) van Opdorp aftredend maar herkiesbaar. Allen hebben zij aangegeven zich niet beschikbaar te stellen voor een tweede ambtstermijn. Daarnaast zijn ouderling J.J. (Janny) Walhout-Burger en diaken C. (Catrien) Vermeulen-van den Hoek aftredend en, na twee termijnen, niet herkiesbaar. Dit betekent dat er, naast de nog openstaande vacature jeugdouderling, zeven nieuwe vacatures zijn. Ten aanzien van de vacature voor jeugdouderling heeft de kerkenraad het voornemen deze in beginsel door twee jeugdouderlingen in te laten vullen.

De gemeente heeft de verantwoordelijkheid in het zoeken naar nieuwe ambtsdragers. De structuur van onze Protestantse Kerk maakt dat de zeggenschap in het besturen van de gemeente ligt bij de gemeenteleden. U, als belijdend lid van de gemeente, wordt daarom uitgenodigd schriftelijk en ondertekend bij de kerkenraad aanbevelingen in te dienen van gemeenteleden die naar uw mening voor verkiezing in aanmerking komen. Uiterlijk tot en met maandag 5 september 17.00 uur kunt u uw aanbevelingen indienen bij de 1e scriba, A.S. Flikweert, Touwbaan 5. U kunt daarvoor gebruik maken van de speciale formulieren, die u aantreft op de tafels bij de ingang van de kerk. Mocht u het formulier via de e-mail willen ontvangen, dan kunt u mailen naar scriba@hervormdzierikzee.nl.

Bijzondere giften: Ouderling Wessels-van Dongen ontving € 20,- voor het bloemenfonds en € 10,- voor het werk van de kerkrentmeesters. Mevrouw Van der Schelde-Oosse ontving € 5,- voor het bloemenfonds.

Save the date: Op 18 september is het Startzondag. We houden dan ’s morgens een open-lucht-dienst en daarna een gezamenlijke maaltijd op de boerderij van de familie Op ’t Hof aan de Steenzwaanweg in Nieuwerkerk. Noteert u de datum alvast in uw agenda? Binnenkort kunnen we u / jou er meer over vertellen.

Fietstocht: A.s. zaterdag 27 augustus wil een groep gemeenteleden met de racefiets een tocht maken van 60 a 70 km. U/jij kunt zich nog aanmelden bij Jan-Arie Struijk via 06-8683 6000 (whats-app). Een dergelijke tocht zal ook worden georganiseerd op zaterdag 17 september, in het startweekend.

Tenslotte: de vakantie van onze predikant is weer voorbij. We hopen dat hij met nieuwe energie het werk in de gemeente weer kan oppakken. We leven toe naar de opening van het nieuwe seizoen op zondag 18 september en hopen elkaar weer veelvuldig te ontmoeten rondom het Woord.