Nieuwsbericht 1066
Is geplaatst op :20-Mar
Wordt getoond tot:03-Apr

Maaltijd 85+:

Dinsdagmiddag/avond 12 maart organiseerden en verzorgden de catechisanten de maaltijd voor de 85 plussers in de gemeente. Een paar jaar geleden zijn ze daar mee begonnen. De 1e keer kwamen er drie. Meerderen hadden zich opgegeven maar ziekte en andere broosheden maakten het voor een aantal onmogelijk om te komen. Er is overwogen om het bij die ene keer te houden. Gelukkig is dat niet gebeurd. Dinsdagavond 12 maart vulde het Kerkcentrum zich met zesentwintig 85 plussers en 24 catechisanten en leiding. Een geweldige avond volgde. Catechisanten, ouders en leiding hebben uren in de keuken gestaan om de lekkerste gerechten te maken. Wat een culinaire talenten hebben we in onze gemeente. De avond stond een beetje in het teken van Italië. De geuren van de meest uiteenlopende soepen, lasagnes, pasta’s en salades vulden het Kerkcentrum. De ouderen proefde gerechten die zij nog nooit van hun leven tot zich genomen hadden. Alle vooroordelen dat ouderen niet eten wat zij niet kennen vielen in duigen. De jongeren legden de ouderen in de watten en vulden de tafels rijkelijk met spijzen en drank. Op die dinsdag de 12e maart is voor ons allen toch maar weer heel duidelijk geworden hoe mooi en waardvol het is om met elkaar gemeente te zijn. Een gemeente die er is voor elkaar en waar je je thuis voelt. In het bijzonder komt dat dan naar voren in de aanwezigheid van ouderen die nog vol van verdriet toch die ontmoeting met de jongeren zo troostvol ervaren. De ouderen voelden zich thuis bij de jongeren en waardeerden de energie, de gesprekken en die liefdevolle aandacht in hoge mate. Maar de ouderen kregen de jongeren ook stil wat op zich een groot wonder is. Die stilte ontstond toen de heer Van Loon geheel uit zijn hoofd het indrukwekkende gedicht voordroeg van Gerrit Achterberg genaamd Reiziger “doet” Golgotha aan. Een gedicht dat de heer Van Loon 66 jaar daarvoor had voorgedragen op de kweekschool en daarna nooit meer uit zijn hoofd is verdwenen. Je kon een speld horen vallen. In de Stille Week zal dit gedicht ook te horen zijn. We sloten de avond af met een toetje en koffie. We zien terug op iets om te koesteren en danken iedereen hartelijk die op wat voor manier ook maar heeft bijgedragen aan het organiseren van de avond, het bereiden van de spijzen, het nuttigen van de heerlijkheden, het reinigen van de vaat en het schoon achterlaten van het Kerkcentrum of er niets was gebeurd. Maar velen weten beter!

terug naar berichtenoverzicht